Lucky - Reisverslag uit Rwamagana, Rwanda van Ingrid Schmitz - WaarBenJij.nu Lucky - Reisverslag uit Rwamagana, Rwanda van Ingrid Schmitz - WaarBenJij.nu

Lucky

Door: Ingrid Schmitz

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 December 2012 | Rwanda, Rwamagana

Mijn kleine inshuti (vriendje) ‘Lucky’…

Is een van de 3000 kinderen tussen de 0 en 6 jaar wonend op een heuvel in het westen van Rwanda in een witte tent, oftewel, hij is een van de 15.000 Congolese vluchtelingen wonend in Kigeme Refugee Camp.

ECDRE (Early Childhood Development Refugee Emergency) is een project opgezet door CARE International in Rwanda wat moet zorgen voor een zo ‘normaal’ mogelijk verblijf voor deze kindjes in het kamp. Voorheen dwaalden ze rond, nu staan er tenten die dienen als klaslokalen waar ze ‘les’ en pap krijgen.
De baby’s worden opgevangen in de ochtenden door enkele vrijwillige moeders uit het kamp die ze verzorgen en ook pap geven.

CARE kwam met de vraag bij VSO voor een aantal vrijwilligers die wilden helpen met een ‘toy making project’. 5 dagen speelgoed maken van lokale materialen voor de kindjes in het kamp tussen de 0 en 6 jaar, kom maar op dacht ik!!!

Samen met 4 VSO-ers hebben we een training in elkaar gezet en speelgoed voorbereid om te maken. De training hebben we gegeven aan een groep ouders uit het kamp die dit onder begeleiding van CARE weer zullen voortzetten in het kamp. We hebben de hele week geknutseld, gespeeld en plezier gehad samen. Niet alleen met de ouders, maar ook met de kindjes die iedere dag meekwamen, dit was de kans om hun kinderen weer een keer goed te laten eten en drinken… Lucky was er 1 van, met een non-stop smile op zijn gezichtje, een kindje van 3, god weet wat hij heeft meegemaakt voorheen(?!?!), wonend in een tent op een heuvel in Rwanda, Kigeme Refugee Camp, staat in mijn geheugen gegrift.

Het zijn in Rwanda en deel uitmaken van het dagelijkse leven maar vooral projecten als dit doen mij weer realiseren hoe ‘lucky’ ik eigenlijk ben!!!

Lucky …
• Omdat ik hier mag zijn.
• Omdat ik dit werk mag en kan doen.
• Omdat ik lieve vrienden en familie heb die mij support geven in wat ik doe.
En lucky om zoveel andere redenen die ik zou kunnen bedenken…

Met een lieve groet vanuit Rwanda wil ik deze mail afsluiten.

IngLid

  • 22 December 2012 - 10:17

    Anne:

    Super In, klinkt als een hele bijzondere ervaring, waar je over 20 jaar nog steeds aan kan denken...

    Xx

  • 22 December 2012 - 19:37

    Kitty:

    Hoi Ingrid,
    we zijn weer terug uit Zuid Afrika; n schat aan ervaringen rijker, uitgerust en wàt een geweldige reis en wàt een geweldig land!!!
    In 3 town ships geweest met idem kinderen als die jij nu aan het helpen bent. Ik snap je helemaal met het gevoel dat jij Lucky bent!! Uitverkoren, dat je dit màg en kunt doen!!
    Wij zijn er rondgeleid geworden met iemand die twee kinderen geadopteerd heeft en er ook woont buiten het Town ship dan. Hij verhuurde odges waar Theo en ikke verbleven. op die manier verdiende hij zijn eigen brood en gaf aan 500 kinderen 5x per dag eten, 1x.
    Zorgt voor sponsorgeld en regeld een helehoop voor deze mensen. Om iets te kunnen doen voor mensen, vooral voor de kinderen, in dit geval van 1 tot 6 jaar, geeft je zoveel positieve power...De kinderen van 1 tot 6 jaar vallen buiten de boot w.b. bijdrage van de regering en sterven met bosjes...
    Ook ik heb de kinderen zien spelen met afvalmatriaal waarvan ze dan een autootje gemaakt hadden, og voetballen met `n zelfgemaakte bal.
    Ingrid, geniet en doe goed je best om kennis over te dragen.
    Ik wens je heel fijne, voor jouw niet te warme kerstmis en roetjs goed het nieuwe jaar in, in goede gezondheid en levenslust!!!
    Kitty uit Beesel en de rest van de meute!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 20746

Voorgaande reizen:

15 April 2012 - 15 April 2014

Werken in Rwanda

Landen bezocht: